6 december 2014

Självständighet och tacksamhet,



Självständighet och tacksamhet

Finlands självständighet är något som vi firar idag och vägen till
vår självständighet är något som jag länge förundrat mig över.
Det harmar mig ännu idag att jag inte satte mig ner med morfar
och frågade upp saker och ting, eftersom han stått öga mot öga 
mot fienden. Han tillhörde IR 61, han tillhörde dem som kämpade 
i Nordens blodigaste slag och höll "Finlands lås låst" mot Ryssland.

Även farfar kämpade i kriget, men som sanitär. 
Han mötte misären och kämpade för att få hem sina landsmän,
på ett eller annat sätt för "alla vill ju vila i egen jord".

Jag är tacksam och stolt över min morfar och farfars gärningar,
och tänder för dem ett ljus idag till minnet av det krig som de 
kämpat i för att jag och vi skall ha en trygghet och framtid.

MALIN

2 kommentarer: