24 september 2018

Toscapaj med Äppel,


Toscapaj med Äppel!

En liten tillbakablick till söndagens kaffestund i ett mycket
trevligt och underhållande sällskap. Testade baka en äppelpaj
 med tosca enligt ett nytt recept.. och den blev riktigt riktigt god!

Och äpplena till pajen fick jag av en fin arbetskollega som var 
vänlig nog att ta sig tid och plocka en hel del äppel till mig.
Så nu är kylen fylld av äppelmos/sylt men vad är godare än
 en ljummen nybakt äppelpaj under hösten!

Vill du testa baka den så finns receptet lite längre ner...


Ingredienser


Pajdeg
125 g smör
3 1/2 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 msk vatten

Fyllning
3 äppel

Tosca
100 g smör
100 g blandade nötter
1 dl strösocker
2 msk vetemjöl
2 msk vispgrädde


Hacka ihop smör och mjöl till en grynig massa.
Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en deg.

Tryck ut degen tunt i en pajform med löstagbar kant,
ca 28 cm i diameter. Nagga och låt stå i frys ca 15 min.

Sätt ugnen på 200C. Grädda pajskalet i mitten av 
ugnen i ca 10-12 min. Skär äpplena i tunna skivor och 
fördela i pajskalet. Blanda ingredienserna
till toscasmeten i en kastrull och koka på svag värme 
under omrörning tills det tjocknat och bred ut smeten 
över äpplena i ett tunnt lager.

Grädda i nedre delen av ugnen i ca 15 min.


Så god med lite vaniljsås till eller en klick vispad grädde! 

MALIN



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar